vasael.ir

کد خبر: ۱۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ - 26 January 2020

معرفی پایان نامه| ابعاد، ریشه‌ها و راه‌کارهای مقابله با تروریسم بر اساس دیدگاه آیت الله خامنه‌ای

وسائل ـ راهکارهایی که حضرت آیت الله خامنه‌ای در مقابله با پدیده تروریسم ارائه می‌دهند عبارت است از: 1.در سطح ملی تکیه بر حفظ وحدت، افزایش آگاهی مردم و بصیرت افزایی، تقویت تواتمندی نظامی و امنیتی؛ 2. در سطح منطقه‌ای بر عنصر وحدت و انسجام اسلامی؛ 3. درسطح جهانی به اقناع افکار عمومی در نقش ابرقدرت‌ها در شکل‌گیری و تداوم گروه‌های ترویستی، روشنگری در مقابل اسلام هراسی و اسلام ستیزی و ضرورت همکاری‌های بین المللی در مقابل تروریسم تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار وسائل، تروریسم یکی از معضلات جهانمعرفی پایان نامه| ابعاد، ریشه‌ها و اهکارهای مقابله با تروریسم براساس دیدگاه آیت الله خامنه‌ای امروز است که حیات انسان ها را در معرض خطر قرار می دهد، رابطه دوستانه میان دولت ها را از بین برده، امنیت کشورها را در مورد تهدید قرار می دهد.

یکی از موانع مهم و اساسی برای دستیابی به صلح و امنیت، تروریسم است. مفهوم تروریسم یکی از مسائل مهم در اندیشه سیاسی مطرح بوده است.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی محسوب می شود که پدیده تروریسم به امنیت ملی آن پیوند خورده است و به شکل دوگانه ای از پدیده تروریسم آسیب دیده است. از یک طرف جزء اصلی ترین قربانیان تروریسم در تاریخ استقلال خود به شمار می رود و از طرف دیگر به اتهام حمایت از تروریسم هزینه می پردازد.

در سال‌های اخیر، خشن ترین گروه تروریستی یعنی داعش، با اقدامات تروریستی توانسته است افکار عمومی جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. اقدامات تروریست های تکفیری )داعش) تنها محدود به عراق و سوریه نشده است بلکه در کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و انگلستان، این گروه اقدام تروریستی انجام داده است. این گروهک افراطی سعی کرده است، با تحت فشار آوردن کشورها دولت خویش را رسما پایه گذاری کند.

سازمان ملل ضمن محکوم کردن تروریست های تکفیری این گروه ها را در فهرست تروریست های جنایتکار جنگی قرار داد و از گروه های عضو درخواست می کند که تصمیم های مناسب را برای تحریم این گروه در بخش اقتصادی و اعمال فشار اتخاد نمایند.

در حال حاضر در مقابل این گروه تروریستی جهانیان شاهد رویارویی دو جبهه مقاومت (ایران، سوریه، عراق، روسیه و حزب الله لبنان) و ائتلاف جهانی به رهبری امریکا یی و حامیان منطقه ای یعنی عربستان سعوید، رژیم صهیونستی، ترکیه، امارات متحده هستند. فراتر از منافع ملی دولت های مذکور، به نظر می رسد فهم متفاوت دولت ها از مسئله تروریسم در این صف بندی تأثیر گذار بوده است.

در دهه گذشته گروهک جندالله به رهبر  عبدالمالک ریگی در استان های جنوب کشور بالاخص سیستان و بلوچستان اقدامات تروریستی متعددی انجام دادند. آخرین اقدام تروریستی در جمهوری اسلامی اقدامات تروریستی گروه تکفیری داعش در حرم امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی بود که منجر به شهداتن تعدادی از هموطنان بی گناه شد.

همانطور که بیان شد مسئله تروریسم از جمله مسائل امنیتی جمهوری اسلامی از گذشته تا کنون بوده است. از یک سو ملت ایران قربانی ترور بوده اند و از سوی دیگر هزینه های مالی و جانی قابل توجهی برای مقابله با این پدیده شوم پرداخته است. این در حالی است گه گشورهای ابرقدرت نظیر امریکا و برخی از حامیان منطقه ای نظیر رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کنند.

در این میان سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران حسب قانون اساسی توسط مقام رهبری تعیین می شود. شناخت سیاست ها و نقش ایران در مبارزه با تروریسم و همچنین جایگاه ایران در صف بندی های موجود در نظام بین الملل متأثر از دیدگاه های مقام معظم رهبری می باشد.

از همین رو خانم ملیحه ریگانی دانشجوی ارشد دانشگاه شاهد در پایان نامه اش درصدد پاسخ به این سؤال اصلی است: «ابعاد، ریشه ها و راهکارهای مقابله با تروریسم بر اساسی دیدگاه آیت الله خامنه ای چیست؟»

 

چکیده:

صلح و امنیت از نخستین دغدغه‌های بشریت از ابتدا تاکنون بوده است، پدیده تروریسم بعنوان تهدید کننده صلح و امنیت از نیازهای حیاتی هر جامعه‌ای بشمار می‌رود. پژوهش حاضر با استفاده از تحقیق کیفی از نوع مطالعات اسنادی و با استفاده از ابزار فیش برداری درصدد پاسخ به این سوال اصلی و مهم است:«ابعاد، ریشه‌ها و راهکارهای مقابله با تروریسم براساس دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟».

یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که در زمینه گسترش این پدیده، حمایت‌های سیاسی، مالی و تسلیحاتی دولت‌های ابرقدرت(نظام سلطه) نقش تعیین کننده در شکل گیری و تداوم این پدیده دارد. این دولتها علی رغم اینکه خود را مدعی حقوق بشر می‌دانند اما در عمل به تجهیز و حمایت از تروریست‌ها مبادرت می‌ورزند. حضرت آیت الله خامنه‌ای راهکارهایی در مقابله با این پدیده ارائه می‌دهند:

1. در سطح ملی تکیه بر حفظ وحدت، تکیه بر افزایش آگاهی مردم و بصیرت افزایی، تقویت تواتمندی نظامی و امنیتی در خنثی کردن اقدامات تروریستی تاکید دارند.

2. در سطح منطقه‌ای بر عنصر وحدت و انسجام اسلامی، گسترش همکاری‌های اسلامی، تقویت نقش و عملکرد سازمان ‌تقریب مذاهب اسلامی و تقویت جبهه مقاومت تاکید دارند.

3. درسطح جهانی به اقناع افکار عمومی در نقش ابرقدرت‌ها در شکل گیری و تداوم گروه‌های ترویستی، روشنگری در مقابل اسلام هراسی و اسلام ستیزی و ضرورت همکاری‌های بین المللی در مقابل تروریسم تاکید دارند.

فهرست این پایان نامه را می توانید از اینجا مشاهده کنید./204/229/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۶:۲۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۴۸
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۲۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۹:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۰۷:۱۷